Heeft u last van uw rug?

  • Rugpijn komt erg vaak voor. Veel mensen krijgen eens in hun leven te maken met rugpijn. Sommige hebben daar eens last van en bij anderen komt het regelmatig terug. Bij rugpijn zijn de spieren, banden en gewrichten in uw rug eigenlijk ‘uit vorm’ of ‘uit balans’.

Wat is rugpijn?

Rugpijn is erg vervelend en het kan u belemmeren in uw dagelijkse leven. Rugpijn kan acuut, maar ook geleidelijk ontstaan. Er zijn twee vormen van rugpijn lage rugpijn en hoge rugpijn. Lage rugpijn zit in je onderrug, tussen het stuitje en de onderste ribben. Het kan gepaard gaan met uitstraling naar de bil, of benen. Als u last heeft van hoge rugpijn, dan heeft u juist pijn in de schouderbladen van de rug. Vooral mensen met een kantoorbaan hebben vaak last van hoge rugpijn.

Symptomen

Lage rugpijn kunt u herkennen aan een specifieke pijn onder in de rug. Op het moment dat de pijn ontstaat, is de pijn meestal scherp. Na verloop van tijd wordt de pijn constant. Het aanraken van de plek kan erg pijnlijk zijn. Deze pijn kan uitstralen naar de bil en/of benen. Bij hoge rugpijn heeft u last van een dof gevoel, een scherpe of (erin) schietende pijn. Tevens kunt u last hebben van stijfheid en pijn tussen de schouderbladen.

Oorzaken van rugpijn

Rugpijn kan verschillende oorzaken hebben. Dit zijn de meest voorkomende oorzaken van rugpijn:

  • langdurig verkeerde houding
  • Zwaar lichamelijk werk
  • Onvoldoende beweging
  • Overgewicht
  • Langdurige stress

Wat kan fysiotherapie voor u betekenen?

De fysiotherapeuten van ons gespecialiseerde Rugcentrum in ‘s-Hertogenbosch helpen u om te herstellen van uw rugklachten, zodat u uw dagelijkse activiteiten weer kunt oppakken. De fysiotherapeut geeft u advies en oefeningen. Deze oefeningen en het advies zorgen ervoor dat het genezingsproces sneller verloopt, zodat u zich sneller beter voelt. De oefeningen sluiten aan bij de problemen die u ervaart wanneer u beweegt. Beweeg bij de oefeningen tot de pijngrens, ga niet over de pijngrens heen. Voer de oefeningen rustig uit. Het is belangrijk is dat u door blijft ademen. Voor de effectiviteit is het belangrijk dat de oefeningen goed en bewust worden uitgevoerd. Tijdens de oefeningen is het belangrijk dat u zich concentreert op de bewegingen en uw ademhaling. 

Deze therapeuten kunnen u helpen bij deze klacht:

Neem contact op